CD innspilling i anledning Narvik Skolekors 20 års jubileum! 1993 – 2013.

Jeg har lenge ønsket å spille inn CD med Narvik Skolekor og korets 20 års-jubileum er en super anledning.

Vi måtte vente en stund på at finansieringen skulle komme så pass på plass at styret kunne ta en avgjørelse. Nå er det gjort , og de fleste sangerne fikk beskjed denne uka. Vi trenger fortsatt mer sponsormidlier men vi har i allefall nok til å gå i gang!

Sangene på plata er en oppsummering av korets aktivitet gjennom 20 år. Eksempler er fra musikalen ”For ett fe” som vi har satt opp to ganger. De fleste kjenner vel ” Fra pappen til pappen”. Så er det en del ”nasjonalsanger” i koret som ”Rallarens ros”, ”Toner, rytmer…” og ”Sommerfuggel i vinterland” . Til slutt noen sanger fra ”…like til Betlehem” som nok er den forestillingen vi er mest kjent for. Det blir derfor en del julesanger på plata og vi sikter oss inn mot november og julesalget som utgivelses tidspunkt.

Det ligger an til en konsert i forbindelse med dette men det må vi komme tilbake til. Dette er en kor-plate hvor alle gruppene innen Narvik Skolekor skal delta. Det var derfor viktig at vi fikk høsten på oss til å ”sette” gruppene skikkelig. Aspirantkoret, Hovedkor og ungdomskoret DeKor skal alle være med. Det ligger an til nærmere tjue solister blant dagens medlemmer.

I tillegg har jeg ønsket å få med et av de tidlige medlemmene våre, på plata. Av sangerne i Narvik Skolekor er det ei jente som nok har utmerket seg som sanger/artist/skuespiller. Dette er Heidi Ruud Ellingsen. Hun sang i koret fra hun var 7 år til 18 og lever i dag av å være artist. Hun var svært glad for å bli spurt og det blir artig å ha henne med. For de som ikke kjenner henne fra før er det greit med litt informasjon.

Etter studier ved Bårdar Akademiet deltok Heidi, høsten 2007 i musikal konkuransen ”Drømmerollen” på NRK. Heidi vant denne og dette ga henne hovedrollen som Kathy Seldon i ”Singin’ in the rain” på Oslo Nye. Dette ble en flott start på en spennende karriere. Andre roller hun er kjent for er: Sol i ”Sol av Isfolket”, Cosette i ”Les Miserables”, Mary Lennox i ”Den hemmelege hagen” . For de yngste i koret har jeg oppdaget at hun kanskje er mer kjent som hun Oda, på hesten i NRK`s serie ”Hjem”.

Storø Studio i Bjerkvik skal stå for innspillingen og lokale musikere er med i orkesteret. Innspilling gjøres i Narvik og det er helgene som skal benyttes. Da er det friske opplagte sangere som er klere til innsats. Det er viktig å møte da det gjør at opptaken stortsett tas med ”det samme koret”. Dere vil alle få plan over dette så snart som mulig. Det blir delt opp i flere helger og komprimert så godt det lar seg gjøre. Jeg har ledet innspillinger tidligere med samme studio, så det er nyttige erfaringer å ha i bunnen nå.

Det kommer mer informasjon etter hvert!

Korklem fra Marit, dirigent og kunstnerisk leder. J